Stationsontwikkeling Den Haag HS Laakhaven

Den Haag HS is sinds de bouw in 1891 eenzijdig naar het centrum georienteerd. De afgelopen eeuw is de stad om het station heen gegroeid. Nu is er een monumentaal station aan de centrumzijde maar geen entree aan de Laakhavenzijde, terwijl daar 40% van alle reizigers aankomen. Dit probleem is al in 1974 onderkend maar de problematiek leek te complex om te kunnen oplossen. Tot nu.

Werknaam heeft een belangenanalyse gedaan: ProRail wil binnen 3 jaar een grote fietsenstalling, de gemeente plant een voetgangersverbinding tussen centrum en Laakhaven en NS Stations ziet potentie voor een geheel nieuwe stationsingang met winkels en stationsfaciliteiten. Door een planvormingstraject met alle drie partijen op te starten kwamen we erachter dat de plannen elkaar versterken. Door gezamenlijk aan het plan te werken kregen we meer inzicht in elkaars motieven, belangen en doelen en konden we voorstellen in goed vertrouwen voorleggen, goedkeuren of verwerpen. Binnen de kortste keren waren we op de juiste weg en konden de directie van ProRail, NS Stations en wethouder verkeer van gemeente Den Haag een samenwerkingsovereenkomst tekenen. Nu zijn de budgetten bij elkaar gebracht en realiseert werknaams opdrachtgever NS Stations het project.