Stationsgebouw Den Haag HS

Na een bewogen geschiedenis is Stationsgebouw den Haag HS toe aan duurzame vernieuwing. Het probleem was even simpel als complex: men geloofde niet in de potentie van het gebouw.

Station den Haag HS leidt een bestaan in de schaduw van Den Haag Centraal. Onterecht, want Den Haag HS is met 46.000 bezoekers per dag het 8ste grootste station van Nederland. Helaas straalt die miskenning ook van het Stationsgebouw af, wat nota bene een Rijksmonument is. Diverse richtingsloze verbouwingen en laagwaardige invullingen hebben het gebouw een zweem van verwaarlozing gegeven. Het was daarom ook niet gemakkelijk om de kwaliteit en potentie van het gebouw onder de aandacht te brengen bij de besluitvormers. De cijfermatige analyse van exploitatie, koopkracht en functieaanbod gaf een indicatie van de grote mogelijkheden. En toch bleven er bij de directie van NS Stations twijfels. De kwijnende winkels, de drukke maar goedkope materialisering van de hal, de deels slecht verhuurde etages en winkelruimtes, het leek allemaal een brug te ver. In plaats van grote plannen te maken hebben we ervoor gekozen vooruitlopend op de besluitvorming huurcontracten te beƫindigen. De slechtste 20% van de huurcontracten maakte 50% van het vloeroppervlak weer beschikbaar voor ontwikkeling. Een flexibel te faseren verbouwingsplan gaf de opdruk: een verbouwing in fasen vermindert het investeringsrisico en opent de deuren voor initiatieven. En die kwamen er: gemeentelijk vervoerbedrijf is door NS overgenomen en zocht kantoorruimte nabij Den Haag HS. Zij huren nu alle verdiepingen van het pand. De ruimte heeft een metamorfose ondergaan en verleent het gebouw kwaliteit en levendigheid. Het verbouwingsplan voor de winkels is nu in productie. Op verzoek van de directie.